Egy első tükör elkészítése

1 / 2 oldal 1, 2  Next

Go down

Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by madg on Pént. Okt. 26, 2018 7:51 pm

Sziasztok!

Ebben a témában hozzáértőktől kérek tanácsokat az első tükröm elkészítéséhez, egyben dokumentálom is a folyamatot.

madg

Hozzászólások száma : 24
Join date : 2018. Aug. 11.
Age : 38
Tartózkodási hely : Isaszeg

Felhasználó profiljának megtekintése

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by Mizar on Pént. Okt. 26, 2018 8:13 pm

Üdv!
Nemrég ezt írtad:
'A tükör különben egész szép gömb, egy kis peremkopással."
A mostani rácskép azt mutatja, hogy szépen kimélyült, normál húzással is.
Egy biztos, valamit változtatni kell. Smile
Első hibalehetőség ilyenkor, a szurokban keresendő. (Mint az esetek 90 %-ában)
Általában  keménységgel van a baj, egy f/8-F/9, 10 tükörhöz más szurok kell mint az f/3-6-hoz. A keménységet tül lehet becsülni, általában keménynek tűnik az, ami nem is olyan kemény az üveg-nyomás, hőmérséklet függvényében. A mozgástól középen melegszik, puhább lesz, jobban dolgozik, az üveg kimélyül.
Tehát: Milyen kemény a szurok, amivel dolgozol?
És milyen nyílásviszonyú a tükör?

Mizar
Admin

Hozzászólások száma : 92
Join date : 2018. Jul. 11.

Felhasználó profiljának megtekintése http://skytour.hungarianforum.com

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by madg on Pént. Okt. 26, 2018 9:00 pm

Szia!

A nyílásviszony F/9,6 (160/1535)
A szurok az amit Tarjánban öntöttünk. Viszont sajnos csak kb 15 C van ott, ahol dolgozom, gondolom ez kevés lehet.

madg

Hozzászólások száma : 24
Join date : 2018. Aug. 11.
Age : 38
Tartózkodási hely : Isaszeg

Felhasználó profiljának megtekintése

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by Mizar on Pént. Okt. 26, 2018 9:29 pm

Igen, elég kevésnek tűnik ez a hőmérséklet. Nem tudnak az anyagok megfelelően kiegyenlítődni, a felület is csúnya lesz . Nálam is ez volt a gond sokáig, amíg fel nem tettem egy 150W-os kvarclámpát, az lóg a tükör fölött, hol magasabban, hol alacsonyabban, attól függően, hogy a pincében mennyi a hőmérséklet. Télen nálam is 14-15 C körül van, de a lámpa a tükörnél stabil 20-23 fokot tud csinálni. (van egy hőmérő is)
Ezt meg kellene oldanod, és megnézni, hogy egészen rövid egyenes húzásokra hogyan reagál ezzel a szurokkal. Ha nagyon hideg van, akkor a préselés hatékonysága is kérdéses, pedig sűrűn kellene préselned, mert nagyon lapos a tükröd,
15-20 perc munka rövid egyenes húzással (kb 2-3 centi) majd 4-5 perc préselés 10-12 kg-os súllyal. megint polírozás. Két három ciklus után vizsgálat, hogy merre alakul.
Ki kellene a szurokból hozni fokozatosan a rossz formát. De ha hideg van és elég kemény a szurok, akkor a préselés nem hatékony. A gömbforma innen fokozatosan jön vissza a szélétől, nyilván lesz valamennyi peremkopás is, de azt utána könnyebb korrigálni.

Mizar
Admin

Hozzászólások száma : 92
Join date : 2018. Jul. 11.

Felhasználó profiljának megtekintése http://skytour.hungarianforum.com

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by madg on Szomb. Okt. 27, 2018 12:13 am

Minden nap, polírozás előtt préselek úgy fél órát 7 kg-al, és menet közben is, ha érzem, hogy akadozik, 80 kilóval pár mp-et.
A fűtést majd megpróbálom megoldani.
Dolgoztam 2 órát a tükörrel, kb 15 percenként ellenőriztem mi történik.
Persze előtte nem olvastam az előzőt...
Szóval, hosszú húzások eredménye:
extrafokális
intrafokális
késél

madg

Hozzászólások száma : 24
Join date : 2018. Aug. 11.
Age : 38
Tartózkodási hely : Isaszeg

Felhasználó profiljának megtekintése

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by Mizar on Szomb. Okt. 27, 2018 12:03 pm

Nagyon szép a késél tesztkép!
Ez a rácskép egy f/5-f/4 körüli tükör rácsképe.
Ezt a lapos üveget viszonylag hamar vissza lehet innen hozni,
főleg, ha a nyomóerőt is fokozod. Ha napok múlva sem sikerül valami változást elérni, (mert van az úgy, hogy nem megy) akkor én a következőt csinálnám. (általában nálam csak ez segít) A szurokszerszámot körbe keríted valami stabil módon. Én vékony alulemezt használok, mert attól simán elválik a szurok. Az elkerített szerszámon hőlégfúvóval teljesen megolvasztom a szurkot, próbálom egyenletesen eloszlatni. Ha kihűlt, leveszem a körberakott lemezt, és a szerszámot olyan meleg vízbe teszem amit a kezem elbír. (Néha először hideg vízbe mártom a kezem, olyan forró) A meglágyult szurkon kinyomom a tükröt, ehhez króm-oxidot használok jó vizesen, mert a cériummal takarékoskodom. Ilyenkor meg lehet nézni, hogy mennyire kemény a szurok. Ha 1-2 perc alatt nagyon lágy lesz, és egy művelettel el lehet ezt végezni, akkor nem valami kemény a szurok. Általában 3-4-szer meg kell ezt ismételnem, mély tükörnél többször is. Ha kinyomásnál nagyon sok oldalt kijön, az is azt jelzi, hogy túl puha. Ha minden optimális és teljesen ráilleszkedett a tükör, akkor hideg vízben hűtés, majd új barázdák, de az előzőtől eltérően. Ilyen lapos tükörnél nem kell nagyon sűrűn, de ezt tapasztalati úton lehet jól érezni. A vizes szurkot könnyebb barázdálni, de van úgy is, hogy pákával csinálom, néha fűrészlappal kezdem, a szép csatornákat legtöbbször éles!!! szikével alakítom ki. Ha nem elég éles akkor nagy darabokat tud a szurokból letörni. Kis nyomással, finoman, többször kell a szikével megdolgozni, mert a kemény szurok nagyon hamar lepattan.
A művelet után hideg préselés, majd kezdődhet a polírozás.
Egyébként én mindig így csinálom a szerszámot, másképpen nem is tudom. Smile

Mizar
Admin

Hozzászólások száma : 92
Join date : 2018. Jul. 11.

Felhasználó profiljának megtekintése http://skytour.hungarianforum.com

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by madg on Szomb. Okt. 27, 2018 2:21 pm

Köszi a tanácsot, ma megpróbálom melegebb körülmények között igen rövid húzásokkal, aztán meglátjuk.
Találtam egy Ronchi kép generáló oldalt ( https://www.bbastrodesigns.com/ronchi.html ), ami alapján tényleg túl vagyok a parabolán, nem is gondoltam volna, hogy tényleg ilyen kicsi a különbség (persze F/9-nél Smile) Így viszont majd a parabolizálásnál tudom, hogy kb fél perc lesz Very Happy

madg

Hozzászólások száma : 24
Join date : 2018. Aug. 11.
Age : 38
Tartózkodási hely : Isaszeg

Felhasználó profiljának megtekintése

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by Mizar on Szomb. Okt. 27, 2018 2:38 pm

Jó kis program, de lehetne metrikus beállítás is.
Van itt egy hasznos link rovat, tedd fel oda is ha gondolod.
Köszi.

Mizar
Admin

Hozzászólások száma : 92
Join date : 2018. Jul. 11.

Felhasználó profiljának megtekintése http://skytour.hungarianforum.com

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by madg on Vas. Okt. 28, 2018 8:32 am

Hajnal 2-ig dörzsöltem a tükröt. Alakul. Sikerült kb 20-22 C fokon tartani és SOKKAL jobb lett a kontaktus, rendesen bele kellett "feküdni", a húzásokba.
intra
extra

madg

Hozzászólások száma : 24
Join date : 2018. Aug. 11.
Age : 38
Tartózkodási hely : Isaszeg

Felhasználó profiljának megtekintése

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by Mizar on Vas. Okt. 28, 2018 9:58 am

Igen , elindult visszafelé.
Szélről kezd laposodni, középről tűnik el utoljára a mélyedés.
Türelem, rövid húzás, sok préselés
Szoktam ilyenkor feleket húzni, (én nevezem így)
Ilyenkor csak előre tolom egy rövidet, vissza viszont csak az alsó széléig húzom.
Ha nem érthető illusztrálom.

Mizar
Admin

Hozzászólások száma : 92
Join date : 2018. Jul. 11.

Felhasználó profiljának megtekintése http://skytour.hungarianforum.com

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by tobe_ on Vas. Okt. 28, 2018 10:53 am

Én értem, alakul visszafele tényleg.

tobe_

Hozzászólások száma : 60
Join date : 2018. Jul. 13.

Felhasználó profiljának megtekintése

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by madg on Kedd Okt. 30, 2018 11:09 am

Újabb 1 óra munka utáni eredmény. A peremkopás szerintem már feltűnő, bár nem tudom milyen mértékű.
Ami még aggaszt, hogy a késél képen látható gödrök a tükör szélén, a felülten is láthatóak szabad szemmel. Ezek eltűnnek majd vajon, vagy a finomcsiszolásnál benne maradtak?
extra
intra
késél

madg

Hozzászólások száma : 24
Join date : 2018. Aug. 11.
Age : 38
Tartózkodási hely : Isaszeg

Felhasználó profiljának megtekintése

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by tobe_ on Kedd Okt. 30, 2018 5:48 pm

Hogy néz ki a tükör széle, valami nagyon közeli képen, szemcsenyomok nincsenek már benne ? Illetve összesen hány óra polírozása van bene, mert mire teljes sima lesz, az nálam volt hogy 40 óra kellett neki kb.

tobe_

Hozzászólások száma : 60
Join date : 2018. Jul. 13.

Felhasználó profiljának megtekintése

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by Mizar on Kedd Okt. 30, 2018 6:03 pm

madg írta:Újabb 1 óra munka utáni eredmény. A peremkopás szerintem már feltűnő, bár nem tudom milyen mértékű.
Sajnos nem sokat alakul. Ez még nagyon enyhe peremkopás, de azt nem lehet megúszni ilyenkor.
Mivel szinte 100 %-ban a szurok az oka, az, hogy nem elég kemény, szerintem érdemes lenne egy másik szerszám sokkal keményebb szurokkal.
De előtte én tennék egy próbát.
Tükör alul, szerszám felül. Normál húzás, (talán kicsit hosszabb) oldalra is mozgatva a szerszámot, közepes nyomással.
5-6 perc után csere, tükör felül, szerszám alul, normál, vagy kicsit kisebb húzások.
Ez 1 ciklus. Préselés. Préselés után ismét csere, és így tovább kb 1 órán át. Majd vizsgálat.
Valami változásnak lenni kell  Ha nincs változás, akkor sanszos az új szuroktárcsa keményebb szurokkal.
Valahogy próbáld kimozdítani ezt az állapotot hátha sikerül.
Kicsit ragyás most a felület, de ez még semmi. Nagyon sok munka lesz még abban a tükörben, van ideje kisimulni. A nagyon rövid húzásoktól van.

Mizar
Admin

Hozzászólások száma : 92
Join date : 2018. Jul. 11.

Felhasználó profiljának megtekintése http://skytour.hungarianforum.com

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by tobe_ on Kedd Okt. 30, 2018 8:52 pm

Ez kb. ahhoz hasonlítható, hogy mint ahogy 14 nap alatt sem lehet megtanulni angolul úgy egy tükör polírozása sem pár óra, hanem 10-szer annyi minimum, féleg kezdő számára. Smile

tobe_

Hozzászólások száma : 60
Join date : 2018. Jul. 13.

Felhasználó profiljának megtekintése

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by madg on Csüt. Nov. 01, 2018 10:42 am

1,5 óra polír után így alakul. Olyan netto 7 óra munka után láthatóan halványodik a lézer tükröződése a felületen, de inkább középen simább. Gondolom a központi mélyedésnek is köze van ehhez.
A szerszám felül módszer hatékonyabbnak tűnik, az említett gödrök is simulnak a szélen.
Igen, lélekben felkészültem, hogy eltart majd egy darabig, de ez nem is baj, mert tetszik a dolog, ha kész lesz, jön a következő Very Happy
intra
extra
késél

madg

Hozzászólások száma : 24
Join date : 2018. Aug. 11.
Age : 38
Tartózkodási hely : Isaszeg

Felhasználó profiljának megtekintése

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by Mizar on Csüt. Nov. 01, 2018 1:06 pm

Na, ez legalább már kimozdult a gödörből.Smile
Lassan olyan, mint nekem a múltkor, a középső nagy gödröt a viszonylag rövid előre és hosszabb oldalmozgás hozta ki. Ha oldalra kicsiket húzol. akkor a közepe tovább mélyülhet, a szélén viszont kopik. Ez komoly zónahibát okoz, váltogatni kell emiatt a húzásokat, hogy egyenletesen alakuljon. A peremkopás miatt szoktam időnként egyenesen hosszú (1/2) vagy hosszabb húzásokat is csinálni.
Lassan kitapasztalod, melyik mozgás mit csinál ezzel a szurokkal és az adott körülmények között.
Sajnos ez mindig változik, lehet, hogy ami nálam beválik, az nálad viszont nem.

Mizar
Admin

Hozzászólások száma : 92
Join date : 2018. Jul. 11.

Felhasználó profiljának megtekintése http://skytour.hungarianforum.com

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by madg on Hétf. Nov. 05, 2018 11:11 pm

Nos, 3 óra (netto) polírozás után látom a fényt az alagút végén Smile
Ebből 2 óra teljesen eredménytelen volt, miután úgy döntöttem, csinálok egy meleg préselést.
Határozottan jobb lett a kontakt, fizettem 2 óra munka tanulópénzt, de így 1 óra munka után szerintem szépen "gömbölyödik" Very Happy
Amúgy váltogatom a tükör felül - szerszám felül felállást, 1/3-ados W húzásokkal. Szó szerint W, mert igyekszem hosszabb oldalmozgásokat tenni. Kicsit a tárcsát is rendbeszedtem, mert a csatornák már itt-ott összeértek. Meleg sniccerrel sikerült 2 kagylós törést összehozni Sad , úgyhogy maradok a forrasztópákás megoldásnál.
Mivel úgy döntöttem, hogy minden nap (amikor polírozok:)) csinálok meleg préselést, eszembe jutott, hogy olvastam a "mikrobarázdálásról". Szerintetek van jelentősége?

extra
intra

madg

Hozzászólások száma : 24
Join date : 2018. Aug. 11.
Age : 38
Tartózkodási hely : Isaszeg

Felhasználó profiljának megtekintése

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by tobe_ on Kedd Nov. 06, 2018 9:22 am

A mikrobarázda biztosan nem ront a dolgon, mert úgy több políranyag rá tud kerülni a felületre, így gyorsabban halad a polírozás elvileg.

tobe_

Hozzászólások száma : 60
Join date : 2018. Jul. 13.

Felhasználó profiljának megtekintése

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by Mizar on Kedd Nov. 06, 2018 11:33 am

madg írta:
Mivel úgy döntöttem, hogy minden nap (amikor polírozok:)) csinálok meleg préselést, eszembe jutott, hogy olvastam a "mikrobarázdálásról". Szerintetek van jelentősége?
Szépen haladsz, lassan gömb lesz.
Én már sokszor próbáltam a mikrobarázdát, éppen azért amiért Tobe írta, de megmondom őszintén, eddig nekem nem vált be.
A szurok elkezdett másképpen dolgozni, a felületet is csúnyábbnak láttam, így maradtam a hagyományos kockáknál.
De neked lehet, hogy beválik, ki kell próbálni.
Préseltem bele szúnyoghálót, kapirgáltam szabálytalanul. stb. De nekem nincs vele jó tapasztalatom, más viszont esküszik erre a módszerre.

Mizar
Admin

Hozzászólások száma : 92
Join date : 2018. Jul. 11.

Felhasználó profiljának megtekintése http://skytour.hungarianforum.com

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by tz on Csüt. Nov. 08, 2018 10:57 am

Nekem bevált a barázdálás, főleg segédtükörnél, gyorsabban érek el eredményt. Drótkefét használok, elég lágyat, épp megkaristolja a szurkot. Gábor, szépen haladsz! Smile

tz

Hozzászólások száma : 15
Join date : 2018. Jul. 13.

Felhasználó profiljának megtekintése

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by madg on Csüt. Nov. 08, 2018 7:43 pm

Köszönöm.
Ma talán lesz még egy kis időm dolgozni rajta.
Tudom egy kicsit előreszaladás, de kíváncsiságból kiszámoltam a Bozsoky János féle leírás alapján a parabola fókuszkülönbségeit (átmérő: 160mm, Görbületi R: 3050):
1. zóna: r=25,298 mm -> 0,2014
2. zóna: r=43,818 -> 0,2098
3. zóna: r=56,569 -> 0,2098
4. zóna: r=66,933 -> 0,2098
5. zóna: r=75,895 -> 0,2099

Ez jó? Mármint, hogy az értékek tízezredmm-re egyeznek? (legalább nem kell sok számot megjegyezni Cool )
Esetleg a cikkben említett Excel táblához tudtok elérhetőséget?

madg

Hozzászólások száma : 24
Join date : 2018. Aug. 11.
Age : 38
Tartózkodási hely : Isaszeg

Felhasználó profiljának megtekintése

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by tobe_ on Csüt. Nov. 08, 2018 8:26 pm

Hát itt valami nemigen stimmel szerintem, mert ha a gömb és a parabola köztit nézed, ott ha  aparabola is gömb és ugyanlyan sugarú, akkor a különbség 0 lenne mindenhol, ha meg nem gömb  a másik és bármiylen parabola, akkor meg e zónánkénti különbség nem lehet egyforma.


Itt van pl. a FigureXP nevű program, azt töltsd le és ott beírod a paramétereket kiszámolja, amit kell meg egyebet is tud.

https://stellafane.org/tm/atm/test/software.html

tobe_

Hozzászólások száma : 60
Join date : 2018. Jul. 13.

Felhasználó profiljának megtekintése

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by madg on Csüt. Nov. 08, 2018 11:49 pm

Igen, nekem is ez szúrt szemet, hogy egy parabola gömbtől való eltérése nem ilyen lineáris Suspect
A progit már láttam, csak még a linuxot kell rávennem, hogy futtassa...
Viszont újabb 1 óra munka után majdnem meg vagyok elégedve az eredménnyel:
extra
intra
ke

A késélnél már igen nehéz volt megtalálni ezt a pontot, viszont azok a sugárirányú minták nem tetszenek! confused
Ez a túl szabályos forgatás + egyenes húzásoktól lehet?
Persze igyekszem véletlenszerűen forgatni, de mindig rááll a kezem egy ritmusra Basketball



madg

Hozzászólások száma : 24
Join date : 2018. Aug. 11.
Age : 38
Tartózkodási hely : Isaszeg

Felhasználó profiljának megtekintése

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by Mizar on Pént. Nov. 09, 2018 7:32 am

Üdv!
Ó, ez már nagyon, nagyon szép eredmény, sikerült visszahozni majdnem gömbig.
A tökéletes gömb, nagyon kemény feladat, egy kicsit szebb felületet kellene elérned.
Most már látszik egy kicsi peremkopás, egy kicsi zónahiba, a széle felé laposabb, a közepe mélyebb.
A Jani által közölt program nagyon jó, de ennél a kis fényerőnél nem fogod tudni a zónákat kimérni ezzel a módszerrel. Egész egyszerűen az egymás melletti zónák között olyan kicsi a különbség, hogy sem okulárral nem fogod látni a két vonal egyesülését, sem műszerrel nem érzékeled. Minden mérésed más lesz.
Elég csak a középső rész és a szélső közöttit mérned, és a rácsképen látod, hogy egyenletes, vagy sem.
Vagyis: Csinálsz egy zónamérő sablont nyílással. Az első nyílás 25mm-nél, van, a másik a tükör szélénél, mondjuk 70 mm-nél. (Ha gondolod megszerkesztem és elküldöm PDF-ben. ) Elég ennél a két zónánál mérned, és a program által adott értékekkel a mért eredményt összehasonlítani. Tehát, ha a program szerint a két zóna között 0,85-nek kell lenni, de te 0,65-öt mértél, akkor nem jó. Ha viszont egyezik, és a rácskép is szép egyenletes, akkor talált, süllyedt! Smile

Mizar
Admin

Hozzászólások száma : 92
Join date : 2018. Jul. 11.

Felhasználó profiljának megtekintése http://skytour.hungarianforum.com

Vissza az elejére Go down

Re: Egy első tükör elkészítése

Témanyitás by Ajánlott tartalom


Ajánlott tartalom


Vissza az elejére Go down

1 / 2 oldal 1, 2  Next

Vissza az elejére


 
Permissions in this forum:
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.